Łódzki urząd marszałkowski, który nie poparł jeszcze planu naprawczego Przewozów Regionalnych, zauważa potrzebę restrukturyzacji spółki i jednoznacznie się za nią opowiada. Przedmiotem dyskusji wciąż pozostaje jednak kształt koniecznych do przeprowadzenia zmian – twierdzi biuro prasowe UMWŁ.
Po styczniowym podpisaniu porozumienia w sprawie planu naprawczego Przewozów Regionalnych przez marszałek województwa lubuskiego Elżbietę Polak restrukturyzację samorządowego przewoźnika popierają właściciele przeszło 60% jego udziałów. Do osiągnięcia wymaganej większości dwóch trzecich akcjonariuszy wciąż brakuje jeszcze poparcia przedstawicieli innych regionów. Takiego kroku nie wyklucza województwo łódzkie. Wciąż trwają jednak rozmowy pomiędzy spółką a urzędem marszałkowskim.
Dyskusje tylko o kształcie zmian, a nie o ich konieczności
– Województwo łódzkie jest zainteresowane przeprowadzeniem procesu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, bo jest ona konieczna – jednoznacznie ocenia Jacek Grabarski z wydziału informacji i komunikacji społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. – Nie jest jeszcze tylko przesądzone, który z wariantów poprzemy, bo przypominam, że w materiałach doradcy EY opisane są różne warianty – dodaje.
O kształcie poparcia UMWŁ dla zmian w spółce, której łódzkie jest współwłaścicielem, mają zadecydować toczące się rozmowy pomiędzy regionem a przewoźnikiem – ostatnie spotkanie w tej sprawie odbyło się 5 lutego. – Nie jesteśmy jedynym województwem, które jeszcze nie wyraziło swojego ostatecznego zdania co do projektu – podkreśla Jacek Grabarski.
Pozycja PR w regionie powoli maleje
Województwo lubuskie było dziewiątym, które zdecydowało się poprzeć zaproponowany przez doradców Przewozów Regionalnych plan. – Restrukturyzacja ma polegać na dofinansowaniu ze strony Skarbu Państwa, które pozwoli firmie na pozbycie się historycznych długów oraz konkretne działania naprawcze w regionalnych oddziałach PR – opisuje zaproponowany scenariusz Marta Milewska, rzecznik prasowy przewoźnika. – Plan zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa, wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem – dodaje.
W związku z utworzeniem przez samorząd województwa łódzkiego własnej spółki, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, rola PR w obsłudze regionu systematycznie maleje. W grudniu ŁKA przejęła w całości obsługę trasy Łódź – Łowicz i częściowo Łódź – Koluszki, w czerwcu zmieni się przewoźnik realizujący niemal wszystkie kursy na linii łączącej stolicę województwa z Kutnem. PR będą jednak obecne w łódzkiem jeszcze przez co najmniej pięć lat. Na taki okres została bowiem podpisana umowa na obsługę międzywojewódzkich połączeń do Ostrowa Wielkopolskiego i Poznania. Pociągi wewnątrzregionalne realizowane są wciąż na podstawie umów krótkookresowych.